elleboogklachten (tennis)

Tennis elleboog, of laterale epicondylitis, is het meest voorkomende letsel bij patiënten die elleboogklachten aangeven.
Wat precies de oorzaak van een tenniselleboog is is niet bekend, maar het is waarschijnlijk te wijten aan kleine scheurtjes in de pezen die de
onderarmspieren aan het bot hechten.
Uw onderarmspieren zitten bij de elleboogknobbels aan uw elleboog vast. Die knobbels kunnen geïrriteerd raken en bij bepaalde bewegingen pijn doen.
Heeft u deze irritatie aan de buitenste elleboogknobbel dan heet dat een tennisarm.
Deze spier hecht aan het elleboog bot genoemd laterale epicondyl, waardoor tenniselleboog de medische naam laterale epicondylitis heeft.
Zit de pijn juist bij de binnenste elleboogknobbel dan spreken we van een golf-elleboog.

enkele huiswerkoefeningen voor de elleboog

 

Het is belangrijk dat u de huiswerkoefeningen die u gekregen hebt regelmatig uitvoert.

Anatomy van de elleboog

Video: Anatomie van de Elleboog

Insert your title

Lunge zijwaarts

Stap zijwaarts met één been en buig de knie tot een rechte hoek. Het andere been blijft gestrekt. Beide armen zijn gekruist voor de borst. Herhaal dit 10 maal achter elkaar per been.

Let op: Zorg dat de knie boven de enkel blijft als de zijwaartse stap is gemaakt.

Video: Lunge Zijwaarts

Step up

Tik met de hak van één been één traptrede lager aan. Buig op het voorste been de knie tot een rechte hoek. Beide armen zijn gekruist voor de borst. Herhaal dit 10 maal achter elkaar per been.
Let op: Zorg dat de knie van het voorste been zoveel mogelijk boven de voet blijft.

Video: Step Up

Exorotatie in zijlig

Ga liggen op de goede zijde en steun op de elleboog. Buig je knieen zover dat je voeten, heupen en schouder in een lijn zijn. Draai nu je bovenste been naar buiten zover je kan zonder het bekken te kantelen. Herhaal dit 15x en doe dit 3 maal per dag.

Video: Exorotatie in zijlig

 

Heeft u vragen over de oefeningen vraag het ons!