enkelklachten (cruris of onderbeen fractuur)

 

Het onderbeen bestaat uit twee botstukken: het scheenbeen en kuitbeen. De onderzijde van deze botstukken vormt met het eerste voetbot het bovenste spronggewricht. Het andere botstuk vormt samen met het hielbeen het onderste spronggewricht. Het onderste en bovenste spronggewricht noemen we de enkel. Aan de buitenzijde daarvan zitten drie banden – aan de binnenzijde bevindt zich één grote band. Bij een breuk van het onderbeen kunnen ernstige enkelklachten geven.

 

Enkele huiswerkoefeningen voor het onderbeen

Het is belangrijk dat u de huiswerkoefeningen die u gekregen hebt regelmatig uitvoert.

Lunge voorwaarts

Stap voorwaarts met één been en buig de knie tot een rechte hoek. Het andere been wordt gebogen tot een rechte hoek. Beide armen zijn gekruist voor de borst. Herhaal dit 10 maal achter elkaar per been.

Video: Lunge Voorwaarts

Lunge zijwaarts

Stap zijwaarts met één been en buig de knie tot een rechte hoek. Het andere been blijft gestrekt. Beide armen zijn gekruist voor de borst. Herhaal dit 10 maal achter elkaar per been.

Let op: Zorg dat de knie boven de enkel blijft als de zijwaartse stap is gemaakt.

Video: Lunge Zijwaarts

Step up

Tik met de hak van één been één traptrede lager aan. Buig op het voorste been de knie tot een rechte hoek. Beide armen zijn gekruist voor de borst. Herhaal dit 10 maal achter elkaar per been.
Let op: Zorg dat de knie van het voorste been zoveel mogelijk boven de voet blijft.

Video: Step Up

Exorotatie in zijlig

Ga liggen op de goede zijde en steun op de elleboog. Buig je knieen zover dat je voeten, heupen en schouder in een lijn zijn. Draai nu je bovenste been naar buiten zover je kan zonder het bekken te kantelen. Herhaal dit 15x en doe dit 3 maal per dag.

Video: Exorotatie in zijlig

 

Heeft u vragen over de oefeningen vraag het ons!

 p