heupklachten (artrose)

De heup is een kogelgewricht waarbij kop en kom precies in elkaar passen. De heupkom is onderdeel van het bekken. Deze kop en kom zijn beide met een laagje kraakbeen bedekt en kunnen veel richtingen op bewegen. Rondom het gewricht zit een stevig gewrichtskapsel met een kraakbeenring. Rondom het heupgewricht zitten veel spieren – grote spieren voor kracht (bilspier) en kleinere voor stabiliteit van de heup en het gehele been. De functie van de heup is het dragen en voortbewegen van het lichaam. Bij heupklachten van de heupregio kan er een relatie zijn met blessures van rug en knie.

heupklachten bij heup-artrose

Heup-artrose in het gewricht kan klachten in de lies geven, uitstralend naar de binnenzijde van de knie. Dat kan verwarring geven in het stellen van de diagnose, omdat de patiënt vaak meer praat over knieklachten dan over pijn in het heupgewricht. Het heupgewricht is een kogelgewricht, met kop en een kom. Dit houdt al in dat het alle kanten op kan bewegen en door kapsel, banden en spieren in balans moet worden gehouden.

enkele huiswerkoefeningen voor de heup

Het is belangrijk dat u de huiswerkoefeningen die u gekregen hebt regelmatig uitvoert.

Anatomie van de heup

Video: Anatomie van de heup

Straight leg raise (voorwaarts-zijwaarts-achterwaarts)

Ga rustig op de rug liggen, houd de benen beide gestrekt. Span het bovenbeen aan van het rechterbeen en hef van de grond tot ongeveer 20 centimeter hoogte en beweeg weer terug. Herhaal dit 5 maal. Rust even uit en voer dezelfde oefeningen met het linkerbeen uit. Variatie om met gestrekt been in zijlig en buiklig eveneens het been gestrekt te heffen.

 /messagebox]

Heup abductie oefening

Uitgangshouding op handen en knieën, beweeg het been zijwaarts om zo de heupspieren te trainen. Voer de oefeningen rustig en geconcentreerd uit. Herhaal deze oefening 5 maal en doe dan de andere zijde op dezelfde wijze.

[/messagebox]

Uitstap oefening

Ga rechtop stand zonder gewichten beginnen; maak een stap voorwaarts en buig gelijktijdig bij het neerkomen de voorste en achterste knie. Zorg dat de voorste knie niet voorbij de tenen komt met buigen. Stap dan terug en maak dezelfde beweging met andere been. Begin met een kleine stap en let goed op dat men in balans blijft. Indien mogelijk dan kan men gebruik maken van extra balast in de vorm van gewichten (2 x kleine waterfles). Herhaal de oefeningen 5 maal links en dan rechts.

 [/messagebox]

Heeft u vragen over de oefeningen vraag het ons!